Minitest: FLR F-35. Hur bra är en budgetsko?

FLR

Vi är många som går i fällan som lurar oss att det bara är värstingprylar som gäller. För visst är det kul att lyxa till det genom att köpa det senaste, häftigaste och dyraste. Men hur bra är lite billigare prylar egentligen?

Alldeles nyss dök det upp ett paket hos Cykelwebben som gjorde frågan aktuell. I lådan låg nämligen ett par skor från det ganska okända märket FLR med en blygsam prislapp på 89 dollars, alltså under 800 kronor.

Vi skruvade på ett par SPD-SL-klossar och gav oss ut på vägarna för att ta reda på hur de står sig i konkurrensen.

Vid första anblick är det lätt att säga att skorna ”ser” billiga ut, men om man försöker sätta fingret på varför blir det knepigare. Detaljarbetet är felfritt och materialen i ovandelen skiljer sig inte markant från betydligt dyrare dojor. Ledtrådar som skvallrar om det lägre priset kan man i och för sig hitta i form av yttersulan som är i glasfiberförstärkt plast (istället för den numera vanliga kolfibersulan) och knäppningen som består av tre ganska enkla kardborreband. Inte en ratt eller ett klickspänne så långt ögat når.

flr2

Vad gäller passformen är F-35, som modellen heter, lite smalare och lite längre än vad som skulle beskrivas som neutralt. Knäppningen består som tidigare nämnts av tre kraftiga kardborrespännen. I teorin kan man ju med en sån lösning spänna exakt hur hårt eller löst man vill, men i verkligheten så erbjuder inte kardborre samma mikrojusteringsmöjligheter som klickspännen eller rattar.

Men väl ute på vägen hålls fötterna såklart på plats ordentligt ändå och efter lite trixande med att få klossarna i rätt position börjar det kännas mer eller mindre som vanligt. Cykelsko-snobben i oss fnyser initialt lite åt yttersulan i plast men en bit in på den första testrundan står det klart att den känslan inte är grundad i mycket annat än just snobbighet. Sulan är inte i nivå med de styvaste kolfibersulorna vi kört, men fullt tillräcklig. Den är visserligen en liten aning tjockare och tyngre än en motsvarande kolfibersula, men det är mer av akademisk betydelse. På cykeln märks inget av det.

Ovandelen av skon är tillverkad i ett gummiaktigt material som ger en bra balans mellan stöd och komfort. För att fötterna inte ska koka finns det också strategiskt placerade ventilationshål och nätpaneler över tårna. Det känns som att det är ganska mycket material i skon vilket också ger den ett lite klumpigare utseende än många dyrare varianter.

Efter några rundor på FLR F-35 består det första intrycket. Visst saknar de kanske det där lilla extra som ger den där wow-känslan när man plockar upp dem ur lådan första gången, men ur ett rent funktionellt perspektiv står de sig alldeles utmärkt i konkurrensen. Och räknar man in priset i ekvationen är det ett riktigt vettigt köp.

Mer info på flr-shoes.com

Kommentera