Långtest av S-Works 7 – Värstingsko från Specialized

Jag köpte mina första riktiga cykelskor runt millennieskiftet. De var svarta med röda detaljer och på ett av de två kardborrespännena fanns ett stort rött S.

Samma S finns på de skor jag stoppar fötterna i nästan 20 år senare, men ungefär där slutar likheterna. Som du kanske redan listat ut står S-et för Specialized, det amerikanska cykelmärket som under de senaste 10 åren gjort en stenhård satsning på tillbehör med fokus på att förbättra ergonomin och därmed din effektivitet och komfort på cykeln. När det gäller skor är S-Works 7 den absoluta toppmodellen och Specializeds ingenjörer har inte sparat på krutet för att göra ett par skor som inte bara gör dig snabbare utan som också är bekväma och inte minst ser snabba ut!

Jag börjar med att konstatera att det har hänt en del på de där 20 åren som skiljer skorna jag pratar om åt. Skosnörena och kardborrebanden har fått ge plats åt BOA-spännen med CNC-frästa rattar, den ganska mjuka plastsulan är utbytt mot en stenhård kolfiberdito och ett väldigt plastigt konstskinn och nylon har ersatts av en formgjuten ovandel i ett av världens hårdaste och mest hållbara material; Dyneema. Det finns alltså en hel del att prata om när det handlar om de här skorna.

Vi tar det i detalj nerifrån och upp;

Sulan

Naturligtvis är sulan helt i kolfiber och enligt Specializeds egen styvhetsskala rankas den som 15. Materialet i sig är naturligtvis styvt, men utöver det är sulan också gjuten i en form som ska minimera vikt samtidigt som den optimerar just styvheten.

IMG_9710

Om vi bortser från styvhetsrankingen (som är helt godtycklig) så konstaterar jag att sulan är superstyv. Specializeds Body Geometry-koncept genomsyrar designen av både ytter- och innersula och kombinationen gör att sulan trots sin ordentliga styvhet ändå upplevs som tillräckligt bekväm även för riktigt långa rundor. En annan del av Body Geometry-tänket är att sulan vinklar fötterna en liten aning utåt. Tanken är att stabilisera rörelsen i knäleden och på så sätt skapa ett mer effektivt men också ett mer skonsamt tramptag. Jag upplever dock att man på S-Works 7 minskat den här vinkeln i jämförelse med äldre S-Worksmodeller vilket gör att den upplevs lite mer neutral. Vad som är bättre eller sämre är såklart helt beroende på just din anatomi, men för mig passar den nya varianten bättre.

Ovandelen

Ett viktigt fokus för Specialized när man skapade S-Works 7 var att göra den mer bekväm. Föregångaren (fantasifullt döpt till S-Works 6) var superlätt och superstyv men till viss del på bekostnad av hur skön den var att ha på sig. För att öka komforten har tungan fått mer vaddering och placeringen av BOA-spännena har justerats något för att inte klämma ovandelen av foten. Resultatet är lyckat och jag kan spänna åt skorna så hårt jag vill utan att det gör ont i fötterna. Det är inte bara sulan på skorna som är styv, ovandelen är som nämnts ovan, tillverkad i ”Dyneema” som marknadsförs som världens starkaste material.

SKODA_Camp_Bike_180511__0016
Foto: Hans Berggren

Redan när jag tar på mig skorna första gången lägger jag märke till hur stum ovandelen känns. Här finns inte mycket utrymme för flex eller att de ska töja ut sig med tiden. Skon är formgjuten och de olika delarna är ihopsvetsade istället för sydda. Det ger en slät och bekväm yta som bidrar till komforten. Att materialet är så stumt ställer naturligtvis krav på passformen och här finns ganska stora skillnader mot tidigare modeller. Skon är betydligt bredare i framfoten och hälkappan mer vadderad och ”snällare” mot häl och hälsena samtidigt som den håller foten på plats på ett förtjänstfullt sätt. Överlag konstaterar jag att man lyckats med att göra skon mer bekväm och man har också gjort det utan att göra den tyngre eller att den känns klumpigare.

Tips; För att komma i och ur skon är det absolut enklaste sättet att lossa lite på BOA-spännena och sedan haka av wiren från den lilla plastbågen. På så sätt öppnar du upp hela skon och foten glider enkelt i och ur. På samma sätt hakar du sedan i wiren i plastbågen när skon ska spännas åt igen. Gjort i ett enkelt handgrepp!

Helhetsintryck

Det här är utan tvekan en riktig värstingsko som levererar på alla plan. Den är lätt, styv och bekväm. Den är samtidigt praktisk i det att den är smidig att komma i och ur (ofta en underskattad egenskap) och BOA-spännena med sina lyxigt CNC-frästa rattar gör det enkelt att justera hur den sitter på foten. Hälgreppet är fenomenalt utan att klämma och det finns ordentligt med utrymme över framfoten för att de ska funka även för längre pass.

SKODA_Camp_Bike_180511__0877

Hur en sko passar dig beror såklart mest på hur just dina fötter ser ut, men för mig har Specializeds lyckats oerhört bra med sin S-Works 7.

I minusskålen hamnar två saker;

  1. Även om BOA-spännena ger ett lyxigt intryck och för det mesta funkar exakt som de ska, så har två av fyra spännen på mina testskor börjat kärva så pass mycket att jag varit tvungen att byta ut dem. Det ska sägas att båda två gav upp efter en lång säsongs digert användande och inom loppet av ett par veckor, men på ett par skor i den här prisklassen tycker jag att man förvänta sig mer. Det fina i kråksången är dock att BOA erbjuder livstids garanti på sina grejer, så ett mail till dem var allt som behövdes för att nya spännen skulle dyka upp i brevlådan (de är väldigt enkla att byta ut på egen hand).
  1. Priset. Ett rekommenderat utpris på närmare 4000 kronor är onekligen ganska saftigt. Men Specialized är inte ensamma om att ligga ungefär här prismässigt och det känns nästan som att tillverkarna håller på att testa marknaden för att se var gränsen går för hur mycket man kan ta betalt för ett par skor. Med det sagt, S-Works 7 är en lyxprodukt och när man köper lyx betalar man inte bara för själva produkten, man betalar även för en svårbegriplig känsla.

Första gången jag snörade på mig de där svart-röda skorna var också första gången jag kände mig som en riktig cyklist. Den känslan är svår att sätta ett pris på. Men när jag sätter på mig de här skorna nästan 20 år senare får jag ändå en liten känsla av att vara en lite vassare cyklist. Är det värt priset? Det är upp till dig att avgöra!

Kommentera