Planera som proffsen – Supertränaren Mattias Reck tipsar

© Team Giant-Alpecin

© Team Giant-Alpecin

Så här års är det många som börjar spana framåt mot det där hägrande träningslägret på vårkanten. Men hur gör man för att få ut mest av sitt träningsläger?

Cykelwebben tog hjälp av Mattias Reck, tränare i WorldTour-teamet Giant-Alpecin, och hörde efter hur proffsen gör när de är på läger.

Vi får tag på Mattias när han väntar på att hoppa på planet till lagets tredje träningsläger inför säsongen 2015 och ställde några frågor till den meriterade tränaren.

Cykelwebben: Hallå Mattias! Vi är i slutet av januari och du är redan på väg till ert tredje (av totalt fyra) försäsongsläger. Berätta mer om det upplägget!

Mattias Reck: Hej! Ja, vi kör ju lite mer läger än de flesta andra lag. Vi har valt det eftersom vi fokuserar på att verkligen bygga ett starkt lag. Det finns en grundinställning om att ”laget är starkare än jaget” och för att verkligen få till det tror vi på att försöka få ihop cyklisterna så mycket som möjligt.

Många cyklister är ju utpräglade individualister. Hur rimmar det med ett såpass styrt upplägg?

Så är det, men de cyklister som söker sig till oss vet vad som gäller och i princip alla är lagspelare. Till och med de stora stjärnorna, som Degenkolb och Kittel, funkar riktigt bra tillsammans med resten av laget.

© Team Giant-Alpecin

© Team Giant-Alpecin

Åker ni alltid till samma ställe?

Till i år har vi faktiskt bytt bas för våra läger. Vi håller till i Cambrils som ligger söder om Barcelona. I och med det har vi varit tvungna att lägga ner mycket jobb på att reka vägar och träningsrundor. Det är jätteviktigt att ha koll på var det lämpar sig att köra specifika övningar. Ska vi köra lagtempo måste vi ha vägar som passar för det. Ska man träna på ”klassikerlika” klättringar måste man hitta såna backar osv. Att ha bra koll på omgivningarna är en förutsättning för att kunna sy ihop effektiva träningspass.

Det för oss ju osökt in på det som jag tror att många är nyfikna på; Hur ser de där träningspassen ut? Hur tränar proffsen egentligen?

Allt är väldigt uppstyrt och passen för alla cyklister är planerade i detalj. Men i stort är alla lägren planerade enligt samma idé; 2 x 3 dagars träning med en dags vila mellan. Tredagarsblocken är uppdelade enligt följande.

Dag 1 – Styrka/Power
Dag 2 – Hårdaste långpasset
Dag 3 – Lugnaste långpasset

Med det som grund lägger vi upp passen mer i detalj. Det kan se ut så här.

December

Dag 0 – Resdag
Dag 1 – Powerday, styrketräning 1 timme + 3 tim inkl korta spurter/igångdrag (6-10 sek)
Dag 2 – 5 timmar, intensiva distanspass (ex styrkeintervaller under tröskel)
Dag 3 – 5-6 timmar, lugn distans inkl några korta spurter sista två timmarna (ofta low-sugar-training dvs lågt energiintag innan och under tiden)
Dag 4 – Vilodag (gärna rulla på TT-cykel för anpassning)
Dag 5 – Powerday igen
Dag 6 – 5 timmar intensivare distanspass igen (en del som TT eller TTT-träning)
Dag 7 – 6 timmar lugn distans inkl korta spurter sista 2 tim (ingen low-sugar variant)

Januari

Dag 0 – Resdag
Dag 1 – Powerday, styrketräning 1 timme + 3.30-4.00 inkl längre spurtuppdrag
Dag 2 – 5 timmar inkl backintervaller (ex 40-20 eller hårda tröskelintervaller), därefter byte till TT-cykel och TTT-träning.
Dag 3 – 5.30-6.00 distans low-sugar träning, med lite hårdare intervaller på slutet för att stimulera uthållighet maximalt!
Dag 4 – Vilodag
Dag 5 – Powerday igen
Dag 6 – 5 tim inkl backintervaller i början och lagtempo och race-simulation i andra halvan
Dag 7 – 6 timmar lugn distans i bergen, några spurter på slutet som vanligt för att hålla sig pigg
Dag 8 – Resdag

Exakt hur dagarna ser ut varierar dels för de olika cyklisterna och dels hur nära tävlingssäsongen vi är. Vi är ju ett stort lag och på läger är vi oftast runt 25 cyklister. Det gör att vi kan skicka ut flera olika gäng med olika upplägg på passen. På så sätt slipper spurtarna slita sig över berg tillsammans med etapploppsspecialisterna, klassiker-gänget kan fokusera på moment som gynnar dem och ingen behöver träna ensam.

© Team Giant-Alpecin

© Team Giant-Alpecin

Vi tackar Mattias för inblicken i proffsens träningsvardag och hoppas kunna återkomma med mer initierad information från honom under säsongen.

Vi passar också på att dela ut några viktiga tips vi tar med oss från snacket;

1. Våga vila även när du är på läger. Det är lätt att hamna i träningshets när vädret är fint och backarna långa och vackra. Men släng in en kortare dag med lite lätt rull och få på så sätt ut mer av dagarna ni verkligen kör hårt istället.

2. Se till att ha bra koll på omgivningarna. Det finns inget som tar udden av en fin träningsrunda lika effektivt som att behöva stanna i varje korsning och plocka fram kartan/telefonen/GPSen för att veta om det är höger eller vänster som gäller.

 

Kommentera