Proffsens prylar

Det är lika bra att erkänna; Vi älskar prylar. Vare sig det är nya cyklar, skor, kläder, hjälmar eller bara en ny styrlinda. Det är ju en del av det som är så härligt med vår sport. Man kan surfa specifikationer, bilder, geometrier och specialgrejer i timmar och man kan överväga ett köpbeslut i månader innan man slår till. Det är ju lite av charmen.

greenArgyle-riding

Cyklisterna i Garmin-Cannondale får hålla till godo med värstinghojar från Cannondale och hjälmar och brillor från svenska POC.

Men så finns det de stackarna som inte själva får bestämma vad de ska cykla på. Eller vad de ska ha på sig när de cyklar. De som snällt får rätta sig i ledet och köra på det som bjuds. Ni vet, proffsen.

Cykelwebben gör en liten genomgång av vad proffsen kör på under 2015. Cyklarna, tillbehören och några specialare som man kanske missar om man inte tittar riktigt noga!

Vi börjar genomgången med ett av de vassare damlagen och några av lagen i proffsens högsta division, WorldTour. Först ut alltså Wiggle Honda.

Laget som grundades 2012 av australiensiskan Rochelle Gilmore är ett nationellt mångfacetterat gäng med cyklister från inte mindre än åtta länder (däribland Emilia Fahlin från Sverige och Örebro). När det gäller prylarna så är det däremot mest italienskt.

Giorgia Bronzini och hennes nya V1-R

Giorgia Bronzini och hennes nya V1-R

Colnago har en lång tradition när det handlar om att bygga cyklar i kolfiber. Wiggle Honda kommer under 2015 att köra på den aerodynamiska modellen V1-R (som är utvecklad i samarbete med ingen annan än Ferrari) utrustad med Campagnolos elektroniska Super Record EPS-grupp.

Cykelmärke: Colnago
Hjul: Campagnolo
Däck: Vittoria
Växlar: Campagnolo Super Record EPS
Vevparti: Campagnolo
Bromsar: Colnago
Pedaler: Look
Styrstam/Styre: Deda
Sadelstolpe: Colnago
Sadel: Fizik
Flaskställ: Tacx

Specialare: V1-R har inte en klassisk aeroform utan använder istället så kallat camtail-formade rör för att uppnå en aerodynamisk funktion utan att behöva göra avkall på vikt och styvhet. Notera också att bakbromsen sitter under vevpartiet istället för på sadelstagen. Det ger en clean look, men är inte superpraktiskt.

Vi fortsätter med våra dansk-ryska vänner i Tinkoff Saxo.

Tinkoff Saxos Specialized

Bjarne Riis har gjort sig känd som en man som gillar detaljer. Både som cyklist och nu senare som team manager är han detaljfokuserad och noga med att laget har rätt prylar för jobbet.

Tinkoff Saxo fortsätter det mångåriga samarbetet med Specialized och kommer ha tillgång till modellerna Tarmac (lätt), Venge (snabb), Roubaix (bekväm) för linjelopp och såklart Shiv för tempolopp. Utrustningen ser ut så här.

Cykelmärke: Specialized
Hjul: Roval (Specializeds husmärke)
Däck: Specialized
Växlar/Bromsar: Shimano Dura Ace Di2 (elektriska)
Vevparti/Effektmätare: SRM med FSA-vevar
Pedaler: Look
Sadelstolpe/Styrstam/Styre: FSA
Sadel: Prologo
Flaskställ: Tacx

Specialare: För att det ska snurra lite lättare kör Tinkoff Saxo med keramiska kullager från CeramicSpeed. Snabbt och lätt. Hållbart och service-fritt? Nja.

Giant-Alpecin

Det holländska laget kör självklart på titelsponsorns hojar och även om Shimano inte längre finns med i teamnamnet så har man fortsatt ett mycket tätt samarbete med den japanska komponentjätten.

Laget, där bland andra de svenska bröderna Ludvigsson kör, kommer under säsongen att köra på aerohojen Propel och allroundracern TCR. Båda två självklart i toppversionen Advanced SL.

Cykelmärke: Giant
Hjul: Shimano
Däck: Vittoria
Växlar: Shimano Dura Ace Di2 (elektriska)
Vevparti/Effektmätare: Shimano med mätare från Pioneer
Pedaler: Shimano
Sadelstolpe/Styrstam/Styre: PRO
Sadel: PRO
Flaskställ: Elite

Specialare: På aeromodellen Propel sitter inte Shimanobromsar. Istället har den integrerade aerovarianter som mer påminner om V-bromsar än vanliga landsvägsditon.

AG2R La Mondiale

Det franska teamet som kanske utmärker sig mest genom att de kör med bruna cykelbrallor har också en annan egenhet. Trots generationer av osämja mellan Frankrike och deras granne så kör de här fransmännen på tyska cyklar.

ag2r_focus

look_keo_bladeDet är nämligen tyska Focus som bidrar med sin Izalco Max till AG2Rs satsning. Men det är en global blandning av prylar som bidrar till helheten. Det finns grejer från både Italien, Amerika och Frankrike på den kompletta hojen.

Cykelmärke: Focus
Hjul: Zipp
Däck: Schwalbe
Växlar: SRAM Red
Vevparti/Effektmätare: Quarq SRAM Red
Pedaler: Look
Sadelstolpe/Sadel/Styrstam/Styre: Fizik
Flaskställ: Elite

Specialare: Pedalerna av modellen Look Keo Blade har ingen metallfjäder som sköter i- och urklickandet. Istället sköts den funktionen av en snillrikt utformat kolfiberplatta som flexar just lagom mycket.

Cannondale-Garmin

Garmin har under flera år kört på kanadensiska Cervélo-hojar men till 2015 blir det amerikanskt som gäller när Cannondale hoppar på inte bara som cykelsponsor utan tom med plats i lagnamnet.

Det ryktas att Cannondale under året kommer att presentera en ersättare till nuvarande toppmodellen SuperSix EVO, men än så länge är det ”Evon” som kommer vara de svart-gröna cyklisternas främsta vapen. På vårklassikerna kommer vi dock sannolikt att se en hel del åkare på ”komfortracern” Synapse.

Cykelmärke: Cannondale
Hjul: Mavic
Däck: Mavic
Växlar: Shimano
Vevparti: Cannondale SiSL2
Pedaler/Effektmätare: Garmin Vector
Sadelstolpe/Styrstam/Styre: FSA
Sadel: Fizik
Flaskställ: Arundel

Specialare: Vevpartiet är egenutvecklat av Cannondale och ett av de absolut lättaste och styvaste på marknaden. En annan specialare som är kul för oss svenskar att notera är att det svenska företaget POC sponsrar med hjälmar och brillor!

Som ni förstår går det ingen direkt nöd på proffsen trots att de inte själva kan välja vad de ska cykla på. Håll ögonen öppna för vår fortsatta genomgång!

 

Kommentera